مبانی تحقیقات بازار 3

تحقیقات بازار در مورد تبلیغات و پروموشن

تحقیقات تبلیغاتی  بررسی موفقیت کمپین های تبلیغاتی را در ارتباط با اهدافشان اندازه گیری می کند. همچنین به کاربران تبلیغات در انتخاب مناسب‌ترین رسانه‌ها و روش‌های تبلیغاتی کمک می‌کند که احتمالاً مؤثرترین نتایج را به همراه دارد. تحقیقات تبلیغاتی می‌تواند اطلاعاتی را در مورد اینکه کدام رسانه برای کمپین‌های خاص به مخاطبان هدف دسترسی دارد، ارائه می‌کند.

 همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه چه پیام هایی بیشتر برای مخاطب هدف جذاب هستند را ارائه می دهد. تحقیقات همچنین به فرآیند ارزیابی از پیش تأثیر احتمالی یک کمپین با آزمایش تبلیغات در مقیاس محدود کمک می کند. از طریق مطالعات ردیابی می توان اثربخشی یک کمپین را در تمام مراحل اجرای آن پایش کرد.

تحقیقات تبلیغاتی اطلاعاتی را در مورد:

مناسب ترین روش ارتقاء

مناسب ترین کپی و مطالب کمپین

مناسب ترین رسانه برای استفاده

اثربخشی ارتباطات در دستیابی به اهداف

تحقیقات بازار در مورد محصول

تحقیقات محصول به یافتن کاربردهای اضافی برای محصولات یا خدمات موجود و بالقوه کمک می کند. همچنین در مورد ایده های محصول جدید، به آزمایش مفهوم محصول با کاربران و خریداران بالقوه قبل از فرآیند گران قیمت توسعه محصول کمک می کند.

 اگر مشخص شود که یک مفهوم محصول درست است و سپس توسعه داده شود، تحقیقات محصول می تواند محصول را قبل از عرضه بر روی کاربران بالقوه آزمایش کند. این اطلاعات اخیر را می توان برای حذف هر گونه اشکال ظاهری طراحی در یک محصول استفاده کرد. ت

تحقیقات محصول به ارائه یک ارزیابی موثر از نقاط قوت و ضعف یک محصول یا خدمات در مقایسه با محصولات یا خدمات رقبا کمک می کند. تحقیقات همچنین اطلاعاتی در مورد بسته بندی مناسب یک محصول ارائه می دهد و به طراحی آن به گونه ای کمک می کند که تصویر محصول (یا خدمات) را ارتقا دهد.

  تحقیق محصول اطلاعاتی را در مورد:

  • فرصت هایی برای توسعه محصول جدید
  • الزامات طراحی محصول
  • عملکرد نسبی در مقابل پیشنهادات رقبا
  • بسته بندی
  • تحقیق توزیع

 تحقیقات به یافتن بهترین کانال های توزیع برای یک محصول کمک می کند و به انتخاب اعضای کانال توزیع کمک می کند. با توجه به توزیع فیزیکی، تحقیقات بهترین سایت ها را برای مکان های انبار و خرده فروشی نشان می دهد

تحقیقات مقدماتی

تحقیقات مقدماتی اغلب قبل از توافق بر سر بیانیه نهایی و تعریف یک مشکل ضروری است. به عنوان مثال، ممکن است شخصی ایده یک سرویس جدید را به ذهنش خطور کند. تحقیقات اولیه ممکن است به موضوعاتی مانند: منطقه ای یا ملی بودن بازار چنین خدماتی مربوط باشد.

 چه کسی از این سرویس استفاده خواهد کرد. و مردم از چه خدمات جایگزینی استفاده می کنند. پاسخ به این نوع سوالات می تواند به تعریف ماهیت و دامنه تحقیق کامل تر کمک کند.

بررسی تحقیقات قبلی ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است پیشنهادی که به عنوان یک ایده برای یک سرویس جدید ارائه شده است قبلاً تحقیق شده باشد. حتی ممکن است منابع اطلاعاتی قبلاً منتشر شده ای وجود داشته باشد که می تواند اطلاعات مربوطه را ارائه دهد.

 به عنوان مثال ممکن است نشریات دولتی به این خدمات اشاره کنند یا برخی از نشریات تجاری ممکن است آن را ذکر کرده باشند و حتی استفاده از آن را در نظر گرفته باشند.

تحقیق عملکرد

تحقیق عملکرد به ارزیابی این موضوع می‌پردازد که اقدامات بازاریابی توصیه‌شده چقدر خوب انجام می‌شوند و چه مزایایی از نظر اهداف تعیین‌شده محقق می‌شوند. تحقیقات عملکرد بر اثربخشی مدیریت بازاریابی نظارت می کند.

این تعریف مشکلی را که کار را تا به امروز هدایت کرده است زیر سوال می برد. این باعث می شود که بررسی شود که آیا یک مطالعه جدید مطلوب است زیرا برخی از سؤالات به طور رضایت بخش حل نشده اند.

تحقیقات بازاریابی اطلاعاتی را برای تصمیم گیری بازاریابی و حل مسئله فراهم می کند و بنابراین ممکن است به عنوان بخشی از سیستم اطلاعات بازاریابی در نظر گرفته شود. در فصل آخر کتاب، به طور مفصل به سیستم اطلاعات بازاریابی می پردازیم. با این حال، به دلیل ارتباط آن با تحقیقات بازاریابی، موضوع را در این فصل معرفی می کنیم.

کابینت ها در مقایسه با مفاهیم فعلی سیستم های اطلاعاتی، سیستم های اولیه مبتنی بر کاغذ نسبتا ناکارآمد بودند. با ظهور رایانه‌ها، به‌ویژه رایانه‌های رومیزی، این فرصت برای سیستم‌های اطلاعات بازاریابی ایجاد شد تا پیچیده‌تر و کارآمدتر شوند.

سیستم های اطلاعات مدیریت

سیستم اطلاعات بازاریابی روشی است برای جمع‌آوری سیستماتیک و ارائه اطلاعات مفید بازاریابی به افراد مناسب به طور مداوم و در زمان مناسب. از آنجایی که نیازهای اطلاعاتی، منابع و هزینه ها با گذشت زمان تغییر می کند.

بازنگری هر از چندگاهی در هر سیستم اطلاعاتی مطلوب است. چنین بررسی باید الزامات اطلاعاتی افراد را مشخص کند، در چه زمان هایی اطلاعات مورد نیاز است و کجا می توان آنها را یافت.

مدیران بازاریابی از انواع مختلفی از اطلاعات استفاده می کنند و راه های زیادی برای کنار هم قرار دادن یک سیستم اطلاعات بازاریابی وجود دارد. اطلاعات مورد نیاز را می توان به روش های مختلف طبقه بندی کرد. یکی از روش های طبقه بندی اطلاعات این است:

  •  اطلاعات داخلی
  • اطلاعات خارجی
  • اطلاعات موقعیت
  • اطلاعات تصمیم گیری
  • اطلاعات پیش بینی

اطلاعات داخلی از گزارش های فروش، تجزیه و تحلیل فروش و تجزیه و تحلیل هزینه های مربوط به فروش تشکیل شده است. بیشتر داده های خام در حال حاضر در سازمان وجود دارند و باید پردازش یا تجزیه و تحلیل شوند تا به اطلاعات مفید تبدیل شوند. یک سیستم اطلاعاتی این فرآیند را تسهیل می کند.

اطلاعات خارجی به اندازه و ساختار بازار (یا بازار بالقوه) و به روندها، فرصت ها و تهدیدهای محیط اشاره دارد. همچنین شامل اطلاعات رقبا و مشتریان، اعم از موجود و بالقوه است. کارمندان، مشتریان و توزیع کنندگان در این شکل از اطلاعات بازاریابی مشارکت می کنند.

اطلاعات موقعیت با ترکیب اطلاعات داخلی و خارجی ایجاد می شود. برای مثال، می‌توان فروش شرکت و فروش کلی شرکت و رقبای آن در بازار را برای محاسبه سهم بازار ترکیب کرد. به روشی مشابه، نقاط قوت و ضعف داخلی را می توان با نقاط قوت و ضعف رقبا مقایسه کرد تا مزیت رقابتی و نقاط فروش منحصر به فرد را پیدا کند و مشخص شود که آیا مزیت رقابتی پایدار است یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *